FORSIKRING AV BÅT
FORSIKRING IFORBINDELSE MED INTERNASJONALE MESTERSKAP
Hvert år opplever mange norske seilere som deltar i internasjonale mesterskap at deres norske forsikringsbevis ikke godkjennes. Konsekvensen blir hastetelefoner til forsikringsselskapet som må faxe et Internasjonalt forsikringsbevis til arrangøren. Dette skaper alltid mye stress og frustrasjon - så sørg derfor å ha forsikringsbeviset i orden før dere reiser.
Internasjonalt forsikringsbevis får du ved å henvende deg til forsikringsselskapet. Oppgi polisenummer og be om et Internasjonalt forsikringsbevis på engelsk. På beviset må det klart fremgå at forsikringen dekker ansvar for skade på 3. part og ansvarsgrensene må oppgis. De fleste forsikringsselskapene har standard formularer som dekker behovet.
FORSIKRING I NORGE
Det er ikke krav fra norske myndigheter at en båt skal være forsikret. Skal du imidler delta i regatta har NSF satt som krav av du skal ha ANSVARSFORSIKRING på din båt.
De fleste som forsikrer sin båt tegner også KASKOFORSIKRING.
Har du kaskoforsikret din båt har du også ansvarsforsikring
som tilfredsstiller NSF. Vær oppmerksom på at det finnes
forsikringsselskap som ikke forsikrer båt som benyttes i regattasammenheng!
Noen selskap kan ha forhøyet egenandel ved skade som oppstår
under regatta.
Alle forsikringsselskap har en begrensning når det gjelder hvor
du kan bruke din båt. Alle forsikringer gjelder hele året
i Norden. I sommersesongen har en del selskap utvidet bruksområdet.
Dette innebærer at du kan bruke båten i noen land i tillegg
til Norden. Sjekk med ditt selskap hvor du kan seile i sommersesongen.
Når forsikringsselskapene utvider bruksområdet gjelder dette
gjerne i tiden 1. mai til 31. august.
Du kan gjøre en egen avtale med ditt forsikringsselskap når
du skal seile utenfor Norden og til andre tider enn det som ligger som
standard i forsikringsvilkårene.
Forsikringsvilkårene er utarbeidet for fritidsbåter. Dette
innebærer at det er den samme forsikringen som gjelder for en
Optimist som for en stor lystbåt på 100 fot. Ved kollisjon
mellom to båter er det de internasjonale sjøveisreglene
som blir lagt til grunn ved fordeling av skyld. Skjer kollisjon under
regattaseiling vil seilreglene også kunne bli lagt til grunn ved
fordeling av skyld.
En kaskoforsikring gjelder ikke bare når båten er på
vannet. Den gjelder hele året. I de fleste selskap gjelder den
også når båten er under transport. Dette er viktig
for alle som seiler en båtklasse som transporterer båten
mellom hjem og de forskjellige regattaarrangører med bil.
En regattaarrangør forlanger at du skal kunne legge fram bevis
for at du har gyldig ansvarsforsikring. Skal du seile i utlandet er
det krav til at dette bevis skal være skrevet på engelsk.
En utenlandsk arrangør setter ofte en forsikringssum i sin invitasjon.
Som regel har den forsikringen du har i Norge tilstrekkelig stor nok
sum. Unntaket finner vi gjerne i Storbritannia. I Norges forlanger NSF
kun at du har gyldig forsikring.
Transporterer du båt på biltak eller tilhenger og det oppstår
skade, er det båtens kaskoforsikring som vil dekke skaden. Det
finnes unntak, men sats på egen forsikring.
Et krav som er likt i alle selskap er at det ved reparasjon etter skade
har skadelidte krav på å få brakt båten tilbake
i sjødyktig stand. Det kan ikke kreves erstatning for tap som
følge av at båten etter reparasjon er forringet i verdi,
eller er forringet som regattabåt. Dette er neppe noe stort problem.
Man velger reparasjonsverksted som er kompetent til å gjøre
en skikkelig jobb. Dette kan i mange tilfeller være den som i
sin tid bygde båten. Det finnes mange med kompetanse til å
utbedre de fleste skader. Svært ofte blir ikke båten totalskadet.
Skrog, mast, bom, ror, kjøl, seil - alle enkeltdeler som kan
og blir kjøpt fra forskjellige leverandører. Ødelegges
en del vil aldri hele båten bli totalskadet.
FORSIKRING AV SKIPPER OG MANNSKAP.
Alle som er med i et arrangement i regi av idrettslag tilsluttet Norges
Idrettsforbund og ikke har fylt 13 år, er forsikret gjennom Norges
Idrettsforbund. Alle seilforeninger er dekket av denne ordning. Du kan
lese mer om dette på www.nif.idrett.no. Under avsnittet om barneidrett
er det et eget avsnitt om forsikring.
Alle andre må sørge for egen forsikring. Har familien
en helårs reiseforsikring inneholder denne gjerne en ulykkesforsikring
på barn fram til 20 år. Det finnes reiseforsikringer som
har spesielle krav til - når forsikringen gjelder. Sjekk med eget
forsikringsselskap. I Europeiske Reiseforsikring vil du alltid være
dekket.
Har du fylt 13 år og ikke har reiseforsikring, sørg for
at du har en ulykkesforsikring på deg selv. Da vil du alltid være
forsikret.
ARRANGØRANSVARSFORSIKRING.
Norges Seilforbund har en ansvarsforsikring som omfatter alle seilforeninger
og den seilaktivitet som foreningene driver. Denne sikrer foreningen
- hvis det skulle oppstå skade og skadelidte ønsker å
stille krav overfor foreningen.
Når det blir skrevet "aktivitet som foreningen driver"
er det snakk om seiling og alt som blir sett på som en naturlig
del av foreningsdrift. Kiosksalg blir f.eks. sett på som en naturlig
del av en foreningsaktivitet.
En forening som eier båter, et bryggeanlegg, et klubbhus, en
kran osv. er ikke dekket under NSF´s ansvarsforsikring som eier
av disse. Som båteier, huseier, bryggeeier, kraneier må
foreningen forsikre seg med egen ansvarsforsikring på disse.
Kollisjon mellom båter reguleres av båtenes forsikring.
Husk at kollisjon like gjerne kan skje mellom båter som seiler
regatta som mellom båt som seiler regatta og båt som ikke
seiler regatta. Et baneområde hvor det arrangeres regatta er ikke
et avstengt, begrenset område. Det er et område som er tilgjengelig
for alle.
Har du spørsmål i forbindelse med seiling i regattasammenheng
- ta kontakt med undertegnede.
Per Otto Ekheim
per.otto.ekheim@if.no